Szabadság és igazságosság

2018. január 15. 15:54 - Szigetvári Viktor blogja

Miniszterelnök-jelölti beszéd az Együtt küldöttgyűlésén

2018. január 13.

 

Tisztelt Küldöttgyűlés, Tisztelt Újságíró Kollégák, akik megjelentek!

Köszönöm szépen a bizalmat!

Rögtön bele is vágnék rövid beszédembe, amely alapvetően arról szól, hogy szerintem és az Együtt szerint mi 2018 tavaszának a tétje. Mi az, amiről dönthetnek a magyar választópolgárok, mert szerintünk mi vagyunk az egyetlen olyan párt, amelyik Magyarországon felnőttnek tekinti a választópolgárokat. Mi nem arról fogunk ebben a kampányban beszélni, ami esetleg tetszetős és népszerűsködő, hanem arról, amit a hazánkkal tenni kell. Mi vagyunk az egyetlen párt, amely nem fogja folytatni az évtizedek néphülyítését, nem fogunk betarthatatlan ígéreteket mondani, és mi vagyunk az egyetlen párt, amely 2018 tétjéről is felnőttként beszél.

2018 tétje az Együtt szerint – és személyesen szerintem is – az, hogy megtörjük-e az Orbán-rezsimet. Az elmúlt hetek kedvet szegő összes ellenzéki álegyeztetése és egyeztetése ellenére én személyesen is nagyon hiszek abban, hogy az Orbán-rezsimet meg lehet törni, meg lehet gyengíteni 2018 tavaszán. Lehet, hogy ebből az lesz, hogy abszolút többsége lesz egy baloldali, zöld és liberális mozgalmakból álló koalíciós kormánynak, lehet, hogy ebből az jönni ki, hogy a Fidesznek nem lesz abszolút többsége, de szerintem ez elérhető.

Mi nem az a párt vagyunk, amely furfangos módokon a kétharmad immáron harmadik alkalommal való legyártásán dolgozik. És a mai összes döntésünk arra vonatkozott, hogy az Együtt egyszerre fog a megújulás és az együttműködés érdekében politizálni, mert szerintem ez a kulcsa 2018 tavaszának.

Tisztelt Küldöttgyűlés!

Én annyit szeretnék ebben mondani, hogy mi ennek rendeljük alá összes politikánkat. Meggyőződésem, hogy a két szavazat ebben a magyar választási rendszerben remek lehetőség arra, hogy minden jó dolgot eldöntsenek a választók. Az egyéni jelölti szavazat, adják bármely, de együttműködő jelöltre, az egy népszavazás Orbán Viktorról. Én arra biztatok mindenkit, hogy olyan pártok jelöltjeire és közöttük az Együtt jelöltjeire is szavazzanak, akik együttműködnek, és leváltják az Orbán-rezsimet, de listán meg döntsenek a jövőről.

A listás választási rendszer mindig arra jó, hogy sokféle alternatíva között kell választani, és én azért vállaltam el az Együtt miniszterelnök-jelöltségét, mert van egy szélsőjobboldali párt, amelynek én még a közelségét se bírom, és van sok baloldali párt, de nincs egyetlenegy liberális demokrata párt sem Magyarországon, csak az Együtt. Csak nekünk fontos a szabadság és egyszerre, vele együtt az igazságosság. Aki az Együttre szavaz, az nem elvesztegeti a szavazatát, hanem bejuttat a Magyar Országgyűlésbe egy olyan pártot, amely a szabadság, a szabad gondolat, az önkormányzatok szabadsága, az oktatás szabadsága, a világnézeti semlegesség, a különböző szexuális kisebbségek szabad életlehetősége, a magyar cigányság felemelkedésének záloga mellett teszi le a voksát. És közben mi vagyunk azok, akik igazságos politikát is szeretnénk. Ezért vállaltam el a miniszterelnök-jelöltséget, mert ezt tudom én megjeleníteni a lista második helyéről.

Amikor azt mondtam, hogy felnőttnek tekintjük a választókat, amikor a 2018-as döntés tétjéről beszélek, akkor már előbb is használtam egy fogalmat, és most is el fogom mondani. Én azt látom, hogy ma Magyarországon az összes ellenzéki párt, amelyik már miniszterelnök-jelöltet állított, úgy beszél a választóknak, őket hülyének nézve, mintha egypárti, vagy maximum a velük közös listán futó pártokkal hoznának létre kormányt. Mindenki tudja, nem kell ahhoz napi újságolvasónak lenni, hogy tudjuk: ezt a Fideszt csak egy koalíciós kormány tudja megtörni, mert a Fidesz rezsimjének, ennek az elnyomó, szabadságkorlátozó, illiberális hatalomnak a szétverése nem április 8-án ér véget, hanem akkor kezdődik az igazi harc.

Mert Orbán Viktor nem fogja könnyen adni magát, és ha meggyengítjük őt, nem tud többségi kormányt alakítani, netán többsége van a liberális, baloldali és zöld pártoknak, akkor nem egy párt fog másnap kormányt alakítani. Aki ma azt mondja, hogy nem működik senkivel együtt, nem lép vissza a másik javára egyéni választókerületekben, csak a saját listájára kell szavazni – és van ilyen, legalább két baloldali párt és szélsőjobboldal is ezt mondja, hogy csak őrájuk kell szavazni –, ezzel azt hazudják, hogy nekik 50 százaléknál több parlamenti mandátumuk lesz. Ami ugye nem lesz soha.

Én azt mondom, az Együtt azt mondja, egy rendszerváltó koalíciós kormányt kell 2018 tavaszán létrehozni. Egy rendszerváltó koalíciós kormányból viszont nem hiányozhat a szabad Magyarország gondolatának leghitelesebb képviselője, az Együtt, mert mi mondjuk azt, hogy szabadság és igazságosság egyszerre kell az Országgyűlésbe.

Ebben a koalíciós kormányban büszkén vennénk részt. Ha nem az Együtt kapja a pártok közül a legtöbb szavazatot, én alárendelem magam miniszterelnök-jelöltként annak az akaratának, aki a legtöbbet kapja, csak állapodjunk meg egy kőkemény fordulatot hozó rendszerváltó programban, amely szabadabb és igazságosabb Magyarországot teremt. Ez a választó felnőttnek nézése, ez a mellébeszélés nélküli politika. Hogy nem azt mondjuk, hogy egyedül megyünk, mindenkivel szemben állítunk jelölteket, csak a mi listánk, és majd többségünk lesz; mert ezzel hülyének néznénk a választókat. Az Együtt nem ez a párt.

Ennek a döntésnek a részeként, két hét múlva az Együtt természetesen hozzáteszi a választási programján túl azokat az árnyékminisztereket, miniszterjelölteket is, akik szerintem meg tudják változtatni a maguk területét. Ott is sok nő lesz, így fogom bejelenteni a kollégáimmal előkészítve.

Azt tudom mondani, hogy az Együtt nem egy teljes árnyékkormányt alakít; azt hiszem, egy magunkfajta pártnak nem szabad nagyképűnek lenni, nem szabad túlvállalnia magát. De be fogunk jutni az Országgyűlésbe, és tudunk olyan tehetséges férfiakat és nőket mondani, akik a maguk szakterületét bármely más ellenzékinél jobban, komoly teljesítménnyel, szaktudással, hitelességgel, becsülettel a hátuk mögött fogják képviselni, és mi ezt visszük be a rendszerváltó Magyarország koalíciós kormányába.

Én azért vállaltam a miniszterelnök-jelöltséget, hogy őket besegítsem ebbe a kormányba, és emellett megmondjuk az első 200 napnak azt a programját, amely három dolgot teljesít be: rendszerváltást hoz, megteremti a szabadságot újra, a félelmet elűzi és harmadsorban igazságos Magyarországot teremt egy erősebb jóléti állammal, egy erősebb versennyel és erősebb piacgazdasággal.

Árnyék miniszterjelöltek, de nem egy teljes kormány, emellett 200 napos program az első időszakra, hogy mi tudjuk, mit kell tenni, az Együtt tudja, hogy mit kell tenni ezzel az országgal Orbán hatalmának megtörésével, és tudjuk, hogy erre nekünk van a legjobb tervünk. Erről fog szólni két hét múlva egy rendezvényünk.

Amikor elvállaltam ezt a pozíciót, és magamnak úgy fogalmaztam, hogy Juhász Péter barátom húzni fogja ezt a listát, én pedig tolni, akkor arra a munkamegosztásra is gondolok, amely a lista elején lévő három politikus között kialakult. Péter az, aki már ellenzékből leszedte Rogán Antalt. Gyáván keresett a Fidesz más politikusokat, hogy kit indítson ellene, és közben Péter az, aki ugyanezzel az állhatatossággal fogja leszedni Orbánt. Ma egyetlenegy olyan ellenzéki politikust látok, aki együttműködést akar, megújulást akar és közben kérlelhetetlenül el fogja követni mindazt, ami Orbán Viktor leszedéséhez hozzájárul. Azt gondolom, hogy ez a legfontosabb, mert a rogáni, intézményesített, kormányra került korrupciót szétveri, harcol ellene; megteszi ezt Orbán Viktorral is. És itt van Hajdu Nóra, pártunk alelnöke listánk harmadik helyén, aki nagyon fontos női egyenlőségi ügyekben jelent meg: szólásszabadság, női szabadságjogokban, akár a béregyenlőségben, akár a megalázó, nőket kiárusító honlapok elleni küzdelemben. És az Együtt listáján igenis van harminc nő az első hatvanban. Más párt nincs ilyen. Egy olyan erős és tisztességes, nem nőpolitikát, hanem nekünk, férfiaknak és nőknek és minden más identitást élő embernek az életét megkönnyítő szabad Magyarországot teremtünk, amely nemcsak a szabadságjogokról fog szólni, hanem Nóra programjában, az Együtt programjában ugyanúgy ott van a női béregyenlőség kérdése, a női szegénység, az egyedül maradó nők, a gyereküket egyedül nevelő, sajnos többségében nőknek a megsegítése. De benne vannak akár az özvegyek, akik életkoruknál fogva inkább döntően nők, akiknek az életét speciális eszközökkel, speciális nyugdíjtámogatással kell megsegíteni. Küzdelem, bátor harc a Fidesszel szemben, talán ez Péter legfontosabb dolga; Nóra részéről a nők egyenjogúságának egy határozott képviselete az Együtt színeiben; én pedig egy szabad és igazságos Magyarországról fogok beszélni.

Azt kell hogy mondjam Önöknek, hogy én általában kerülöm a magánéletemről és a személyes dolgaimról való beszédet, de amikor ezt a személyes döntést meghoztam, akkor abban két dolog billentett át abba, hogy a lista második helyéről, mégis miniszterelnök-jelöltként kell dolgoznom ebben a közösségben egy szabadabb és igazságos Magyarország megteremtéséért. Először mondom a személyes okot. Én valamivel több mint egy éve házasodtam, feleségemmel most gyereket várunk, és júniusban fog reményeim szerint megszületni első közös gyerekünk.

És bár – szemben Péterrel, aki csodálatosan mutat gyönyörű gyermekével és feleségével az egyik bulvármagazin címlapján – én nem fogok ott szerepelni, de én egy szabad Magyarországot szeretnék a fiamnak hagyni. A feleségemmel azt beszéltük meg, hogy szabad és igazságos Magyarországot szeretnénk teremteni, és ő ezért támogat a politikai hivatásomban. Mert csak mi leszünk a következő parlamentben az az erő, ami ezt bátor, kemény küzdelemmel a jövőért meg fogja tenni, és ebben azt gondolom, hogyha ezt én nem teszem meg, akkor sem a szélsőjobboldali párt miniszterelnök-jelöltje, sem az összes többi baloldali, önzőn politizáló pártnak a miniszterelnök-jelöltje nem tud olyan világot teremteni, amelyben az én fiam szabadabb Magyarországon, igazságosabb Magyarországon fog élni.

Amikor elfogadtam ezt a munkát, ezt a feladatot, akkor még az is átment a fejemen – és kérem, senki ne tekintse nagyképűségnek –, hogy sok ma a miniszterelnök-jelölt, de kevés a kormányzati tapasztalat a miniszterelnök-jelöltek között. Én büszke vagyok arra, hogy Magyarország legtisztességesebb, a haza érdekét legjobban szem előtt tartó kormányában dolgozhattam Bajnai Gordon miniszterelnök kabinetfőnökeként, államtitkárként. Ma nincs olyan miniszterelnök-jelölt ellenzéki oldalon rajtam kívül, aki látott már kormányülést. Ma nincs olyan miniszterelnök-jelölt, aki látott már közigazgatási államtitkári értekezletet. Ma nincs olyan miniszterelnök-jelölt rajtam kívül, aki látott már egy költségvetési előterjesztés előkészítést. Ma nincs egy olyan miniszterelnök-jelölt rajtam kívül, aki részt vett az Európai Unióval akár fiskális költségvetési ügyekről szóló tárgyaláson, akár politikai együttműködésről szóló tárgyaláson, beleértve akár az Európai Unión túl NATO-s vagy más szövetségeseinket. Kell ez a tapasztalat, én abban hiszek, hogy beleteszem ezt a tapasztalatomat: ezt a tapasztalatomat adom oda a magyar ellenzéki választók széles közösségnek.

Döntsenek az Együttről, ahogy döntenek, de a helyünk ott lesz a következő, rendszerváltó koalíciós kormányban, és én személyesen ezt teszem hozzá. Mert kell a tapasztalat. Közigazgatási, államigazgatási tapasztalat nélkül azt a munkát, amelyik el fog kezdődni egy rendszerváltó kormány megalakulásakor, hogy szétverjük ezt a rezsimet, államosítjuk a vagyonát, elűzzük Polt Pétert hétharmad nélkül, leváltjuk a jegybank elnökét kétharmad nélkül; mert csak így lehet rendszert váltani. Sem Pinochettel, sem más elnyomó uraságokkal nem egyeztetgetünk, hogy akkor van-e kétharmad. Radikális, liberális demokrata rendszerváltás kell, és én ehhez tudásomat, az igazgatási tapasztalatomat is beleteszem miniszterelnök-jelöltként.

Én büszke vagyok arra, hogy Bajnai Gordontól tanulhattam kormányozni. Büszke vagyok arra, hogy költségvetési politikát személyesen és közvetlenül az általam nagyra tartott Oszkó Pétertől tanultam. Költségvetési egyenlőség, a piacgazdaság tisztelete, mellette a hiánycélnak a tartása, az európai uniós, eurós perspektívának a tiszteletben tartása nélkül nincs jövő Magyarországon.

Mi vagyunk az egyetlen párt, amelyik nyíltan beszél arról, hogy fegyelmezet költségvetési gazdálkodás mellett kell növelni hol a nyugdíjat, hol a családi pótlékot, hol egyenlőtlenséget csökkentve felemelni a magyar cigányságot vagy a nem cigány magyar szegényeket. Ebben az ügyben kell tenni.

Végezetül, kérem, engedjenek meg még egy dolgot elmondani. Az Együtt az egyetlen olyan ellenzéki párt, amelynek már van terve a rendszerváltásra, és ahogy az előbb utaltam rá, ez egy radikális út; radikális, de liberális demokrata. Több jogot ad a magyar jobboldalnak, mint amennyit a Fidesz adott nekünk mostanság baloldalinak, liberálisnak és zöld pártinak. Több jogot ad a magyar szegénynek, mint amennyit a Fidesz adott. Több jogot ad a magyar meleg pároknak. Több jogot ad azoknak, akik ma magyar cigányként a teljes nélkülözésben kell hogy éljenek, az állam levonult közülük, nem támogatja céljaikat sem az oktatásban, sem az esélyegyenlőség növelésében. Mi több jogot adnánk a mai fideszes rezsimhez képest azoknak, akik rossz lakhatási körülmények között élnek. Több jogot adnánk azoknak, akik netán idős hozzátartozóik súlyos betegsége kapcsán látják a szenvedést, és elgondolkodnának az aktív vagy passzív eutanázia tisztességesebb és átláthatóbb szabályozása mellett; mert nem rosszat akarnak a rokonuknak, csak át akarják velük beszélni életük utolsó perceinek dolgát. Mi vagyunk az egyetlen párt, amely büszkén vállalja, hogy az orvosi célú marihuánát igenis legalizálni kell ebben az országban, mert ezt teszik tőlünk nyugatra más országok. Mi vagyunk az egyetlen igazi párt, amely beleírja programjába, hogy a fogamzásgátló tabletták ügyében előrébb kell lépni, és akár ingyen felírhatónak vagy minimális térítéssel felírhatónak kell lenniük, mert rengeteg dolgot megold, és csökkenti a nők és férfiak életét akár hosszú időre nehéz sorsba sodró abortuszoknak a számát.

Ezt a programot adjuk és mellette azt, hogy én igenis hiszek benne, hogy ha a választók nem adnak 50 százalékos parlamenti többséget az elnyomó Orbán-rezsimnek, akkor igenis leváltották ezt a rendszert. Ha leváltják ezt a rendszert, akkor feles többséggel is rendet lehet rakni ebben az országban. Én minden parlamenti képviselőt, aki majd bejut az Országgyűlésbe – közöttük az Együttet is – arra fogom kérni, hogy feles többséggel űzzük el Polt Pétert, akár tartoztassuk le lopás miatt Matolcsy Györgyöt. A sorsukról döntsön a bíróság. Azt én politikusként nem fogom prejudikálni. De nem a kétharmadon múlik a rendszerváltás. Hanem azon, hogy egy egyéni választókerületi megállapodásban lesznek-e győztes bátrak, az Együtt sok ilyet küld harcba, és mellette listán megjelenik a szabad és igazságos Magyarország gondolata a parlamentben.

Az Együtt ma, legyek őszinte, ha már ezzel kezdtem, ezzel is zárom, ma csak egy vastag paraszthajszállal van az Országgyűlésbe jutástól. De ezt a paraszthajszálat is le fogjuk kampányolni, nem lesznek elvesztegetett a miránk leadott szavazatok, mert bent leszünk, szabad, igazságos Magyarországért politizálunk.

Én hiszem, hogy a bátraké a jövő. Mi vagyunk az egyetlen párt, amely bátor konfliktust vállalt ellenzékben. Péter sem volt országgyűlési képviselő, én sem voltam országgyűlési képviselő, Hajdu Nóra sem volt országgyűlési képviselő, Baranyi Krisztina sem volt országgyűlési képviselő, Vajda Zoltán sem volt országgyűlési képviselő: sok olyan politikusunk van, aki szemben a nyolc éve vagy harminc éve ott melegedőkkel, egymaga meg tudná forgatni ezt az országot. Ezért fogunk bejutni a parlamentbe.

Köszönöm a bizalmat!

komment
süti beállítások módosítása