Taxisok vs Über: tisztességes verseny kell, nem szigorúbb szabályok

2016. január 22. 17:06 - Szigetvári Viktor blogja

Orbán Viktor és Tuzson Bence is súlyosan téved a taxisok és az Über vitájában. Azt állítják, hogy egyenlő feltételek kellenek és szigorú szabályozás. Ezzel szemben az igazság az, hogy tisztességes verseny kell, különböző szolgáltatásokra különböző feltételek, de betartható és betartatott szabályok.

A taxistársaságok évek hosszú munkájával hatósági áras árkartellt kötöttek a budapesti taxis piacon. Ennek eredménye lett a jóval drágább, de jobb minőségű, egységes szolgáltatás. Ráadásul a több mint nettó 100 forintos üzemanyagár-csökkenés is a profittartalmat növelte.

Mindeközben a taxisoknak feleslegesen sok szabályt kell betartaniuk. A hetvenes évek hangulatát idéző bürokratikus útvesztő csak arra jó, hogy arra érdemtelen hatóságok gyereknek nézzék a (taxis) állampolgárokat mindenféle értelmetlen vizsgákkal és drága feltételekkel. Bőven volna lehetőség a személyszállítás területén az állami szabályok egyszerűsítésére, a hatósági költségek csökkentésére, a markukat tartó hivatalnokok számának tizedelésére. Hiszen a taxis-vizsgák nem azért kellenek, mert attól valójában javul a szolgáltatás és többet tud a sofőr, hanem azért, hogy egy újabb hivatal emberei tudják fontoskodva, mint a Csinibabában a házmester, igazolni létjogosultságukat, hiszen „itten rendnek kell lennie”.

Az államnak a fuvarszervezőkkel szemben kell érdeket érvényesíteni a taxisok javára, mert ma láthatóan kiszolgáltatottak. A politikai korrupciótól, oligarchikus és maffiás pénzmosástól áthatott budapesti taxis piacon az önfoglalkoztató taxisok mint adófizető dolgozók védelmét jobban kell garantálnia az új szabályoknak. Mert az idő és a technológiai fejlődés rövidtávon inkább csak a fuvarszervező cégek ellen dolgozik (helyesen), és nem a taxisok ellen. Hiszen újabb évtized kell még ahhoz, hogy az önmagukat vezető autók helyet követeljenek maguknak ezen a piacon.

A fejlődést azonban nem szabad géprombolóként megállítani. Így ostobaság az Über betiltásának követelése. Az Über fapadosabb és más logikájú fuvarszervező szolgáltatásának van helye a magyar piacon. Az internetes alapú fuvarszervezés jó dolog, és a lazább, nem feltétlenül főállású hivatást jelentő személyszállítás is.

A minapi londoni taxis-überes megállapodáshoz hasonlóan rendezni kell Magyarországon az Über-sofőrökkel szemben támasztott elvárásokat. Buta vizsgákra és iratgyártásra nincs szükség, biztonságos autókra és a magyar szabályok szerinti számlaadásra viszont igen. Közteherjeggyel és átalányadózással ez könnyen megoldható. És az a taxis pedig, aki magasabbra pozícionált szolgáltatást akar nyújtani, annak meg kell felelnie egy, a jelenleginél rugalmasabb árkartell elvárásainak sárga matricával és más dolgokkal. Miközben ők, szemben az Über-sofőrökkel például továbbra is gurulhatnak a buszsávokban, ami számukra szolgáltatási előny.

Nem egyenlőségre van szükség, hanem az alapvető elvárások könnyítésére, és azok általános betartatására. És ezt követően pedig a taxis fuvarszervezők megszorongatására, hogy egy átlagos taxis számára a jövőben versenyképes alternatíva legyen akár inkább Überezni is. Hiszen épp ez fogja rugalmasságra szorítani a taxis fuvarszervezőket is. Amikor Juhász Péter a taxisokkal beszélt, épp ezért javasolta határozottan, hogy a szolgáltatás szabadságát követeljék semmint a versenykorlátozó árkartell és szabályozás megerősítését.

Rugalmatlan árkartellre nincs szükség. Az Über betiltása felesleges, és a Fidesz súlyosan téved, amikor egységesen akarja szabályozni ezt az átalakuló piacot. Jól kell szabályozni, nem egységesen. Az Együtt ezt támogatja. És akkor lesz verseny is, és minőségi, többszintű szolgáltatás is.

komment
süti beállítások módosítása